söndag, september 14, 2014

Åsas frallor

Det första brödet jag provade att baka när jag uteslöt vetemjöl var Åsas frallor - recept från Nosugaradded.se.

Första gången följde jag receptet rakt av och det blev jättegoda frallor. Här med skalat sesamfrö på. Lite längre ner har jag skrivit vad jag har lagt till i receptet för att få dem om möjligt ännu godare :)



För 6 st behöver du:
50 g smör
2 ägg
2 dl rysk yoghurt
0,75 tsk salt
2 tsk bakpulver
2 dl mandelmjöl
1 dl pofiber
2 msk fiberhusk
Något att strö ovanpå, tex vallmo-, solros-, pumpa- eller sesamfrön.

Vispa ihop ägg, rumsvarmt smör, yoghurt, salt och bakpulver. Häll i och blanda samman med resten av ingredienserna. Låt stå ca 10 minuter så att degen blir fast. Rulla till 6 bollar och lägg dem på bakplåtspapper på en plåt. Strö på frön.
Grädda i 175 grader i ca 20 minuter, eller tills de fått fin färg.

-------------------------------------

När jag gjort dem ett par gånger, och då oftast dubbel sats (eftersom de går åt så fort!) med varmluftsugn, provade jag att istället för frön, lägga en ostskiva ovanpå varje fralla innan jag stoppade dem i ugnen - mums! Dessutom har jag kommit på att om man smälter smöret istället för att bara låta det bli rumsvarmt så blir frallorna större!

Ett annat test var att ha i naturella pumpakärnor och krossade valnötter. Hur gott som helst!


Syrran hade haft krossat linfrö i sina, så i förmiddags bakade jag en dubbel sats igen. Den här gången med ½ dl krossat linfrö, 1 dryg dl valnötter som jag bryter sönder och ca 3/4 dl naturella pumpakärnor. De går jättebra att frysa in!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar